lauantai 7. joulukuuta 2013

Suurkaupungin vilskeessä

Kolmisen tuntia lennettiin Tasmanian meren yli takaisin Australiaan. 'Hetki' saatiin viettää taas Australian rajalla tullijonossa, mutta ongelmitta päästiin takasin maahan. Parin päivän kaupunkiloma Sydenyssä oli mukavaa vaihtelua Uuden-Seelannin maaseudulle. Pakoliset nähtävyydet oli tiätty pakko käydä katsastamassa 
Darling Harbour
Oopperatalo
Joulua ne aussitkin kovasti odottaa

Ja kaikista kivointa Sydneyssä oli treffata meidän skottikaveri Andreas johon tutustuttiin Byron Baylla.. Treffit sovittiinki Bondi Beachille 
Sinne oli tullu muutama muukin.. Alettiin miettiin että, ollaan tutustuttu tällä reissulla neljään mielenterveyshoitajaan Andreas mukaan lukien, tarkottaaks se jotain? :)

Tämän pohdinnan jälkeen, meillä olikin hupsista ykskaks menoliput pulipuli Balille :D Heissulivei siis Australialle toistaiseks kenties...





Hobittien maa osa 2

Ja bussimatka jatkuu Uudessa-Seelannissa. Bussikuski oli tarkkana aikataulujen kanssa, jos myöhästyt, joudut pitämään vihreää kypärää päässä siihen saakka kunnes joku muu myöhästyy :) Eikä näyttänyt juurikaan typerältä...

Vietettiin yksi yö pääkaupungissa Wellingtonissa, jota myös kutsutaan "windywellingtoniksi" kovan tuulisuutensa vuoksi.  Ja eipä sitä kovin liehuvaa hellemekkoa tehny mieli illalla laittaakaan päälle . Sen verran kova puhuri kävi, että piti lisää vaatteitakin ostaa.. Aamutuimaan hypättiin lautalle ja muutaman  tunnin lauttamatkan jälkeen saavuttiin eteläisemmälle saarelle Pictonin pikkukylään, josta bussilla hurauteltiin Nelsonin kautta Abel Tasmanin National Parkiin. Päivät siellä vietettiin 'uuden' harrastuksen 'bushwalkien' parissa upeissa maisemissa ja illalla ihasteltiin tähtitaivasta  mahtavassa porukassa nuotion loisteessa. 
Pictonin satama

Puskakävelyllä

Näyttäs noi maisemat vaan paranevan päivä päivältä..


Uudenkarhee bungalow
The Barn Camping ja taas mahtavat maisemat mökin ovelta
Paikallinen snäkäri The Fat Tui (Tui on joku paikallinen siivekäs) tarjosi maineensa veroiset hampparit
Ja illan ohjelmanumerona Uusi-Seelantilaista hulahulavanteen pyöritystä ;)

Hyvä sekoitus = ruotsalainen, suomenruotsalainen, suomalainen; Elin, Marcus ja Mari
+ pari hollantilaista Chantal ja Karin iltanuotiolla


Viikko Uudessa-Seelannissa takanapäin ja maantaiaamusta klo 7:58 bussin nokka kohti etelää. Haikein mielin hyvästeltiin Abel Tasman.  Maanantai päivä vietettiin 'pannukakkuvuoria' ihastelemalla ja yöksi asetuttiin Punakaikin pikkukylään ja saatiinkiin petipaikat mökistä merinäköalalla.
Maanantaiaamun 'reippaat' matkalaiset, Ludivine, Elin, Mari ja Justin

Nää maisemat kummasti virkistää mieltä
Pancake Rocks
Onks noi pinguja vai mitä ne on?
What do you see?

Auringonlasku terassilta, kelpaa!

Ja sit mentiin taas, aamulla suunta kohti Franz Josefin jäätikköä, hrrrr..
Siäl se jäätikkö ny on!? Lähemmäs ei enää kyennyt nousemaan nimim. 'lähetään ihan vaan pikkukävelylle, 3 tuntia myöhemmin edelleen kaukana majapaikasta'

Ymmärtää ehkä paremmin kun kertoo, että ystävämme Sofia on länsinaapurista ;)
Lisää postikorttimaisemia, nää maisemat kyllä yllättää jokapäivä
Mutta ennenkaikkea kivointa on ottaa kuvia ihmisistä ottamassa kuvia, Will brittilästä



Franz Josefin jälkeen tarjolla oli järvimaisemia ja risteilyjä Lake Wanakassa
Kippistellään Elinin kanssa, kätevää istua wc-pöntöllä valmiiksi :)
Partyboat
Siskokset tai niin ne kaikki väittää
Beach party

Viikonloppu Queenstownissa, on kehuttu Uuden-Seelannin parhaaksi paikaksi, ja kyllähän siellä kivaa oli..
Oikein hurjapäät Lugeridella :D Oli hauskaa!!!
Queenstown. Eikä voinu maisemia moittia täälläkään. 
We <3 NZ

Queenstownin hellekeleistä lähettiin mahtavalle Mt Cookille. Päivän saa kulumaan ihan vaan ihmettelemällä et onko toi lumihiuppu ny ihan oikeesti tossa?? 

Villejälupiineja sekä jännän sininen järvi..

Reissun tokavika etappi oli Rangitata. Kaksi viikkoa saatiin nautiskella hyvistä keleistä, loppu reissu menikin sitte vähän märemmissä tunnelmissa, mutta ei se menoo haitannu. Bussikuski loihti meille loistavan barbeque illallisen ja takkatulen lämmössä höpöteltiin reissukavereiden kanssa. Valokuvaaminenki tais unohtua.. 
Skydivenkin jälkeen Jusua vähän huimasi nukkua katonrajassa..

Ja viimisenä saavuttiin maanjäristyksen runtelemaan Christchurchiin. Keskusta oli yhtä rakennustyömaata vielä kaks vuotta järistyksen jälkeen. Mutta ihania puutaloja oli onneksi pystyssä kaupungin laitamilla ja yksi niistä meidän hostelli 

Vähän näyttäs et toi tornin päässä oleva juttu olis tippumassa..

Christchurchissa hyvästeltiin reissukaverit haikeissa tunnelmissa. Molemmille jäi sellanen fiilis, että tähän maahan todellakin tullaan vielä takasin!! Ei sillä että Australiassa mitään vikaa on, mutta kyllä toi Uusi-Seelanti on niin ihmeellinen! Torstaina aamulla lento takasin aussillaan Sydneyyn ja suunnitelmat aivan auki... Mitäkän me seuraavaks keksittäs.. 








































maanantai 25. marraskuuta 2013

Hobittien maa


Cairnsin kuumuudesta oli ihana päästä hetkeksi vilvoittelemaan Uuteen-Seelantiin. Tulli oli tarkkana kysymyksineen kengistä joita on käytetty Australian maastossa, mutta me päästiin kivuttomasti maahan. Ensimmäiset kaksi yötä oltiin sateisessa Aucklandissa jja siitä sitten aamulla hypättiin Strayn bussiin ja kiertomatka pohjoisen saaren läpi eteläiselle saarelle alkoi. 
Lento yöllä perillä joten eka yö kentällä, hienostihan sitä nukkuu missä vaan :)

Sateinen Auckland ja Skytower

Lauantai-ilta vietettiin kajakoiden merellä, kuultiin taas se lause uimisesta "voitte te sinne mennä mutta siellä on vähän kaikkea".. Siis mitä kaikkea?! Lopulta meille selkeni että Uuden-Seelannin pahin merieläin ei ole hai tai muut myrkylliset eläimet vaan miekkavalaat. Nähtiin kajakkiretkellä myös pikku pinguja uimassa ja rantakivillä köllöttelemässä :)


Kajakoinnin päälle käytiin testaamassa hot water beachin tunnelma, pari muutakin oli tullu lämmittelemään 
Osalla oli jopa lapiot mukana joilla kaivaa kunnon kuoppa johon maan uumenista nousee tulikuumaa vettä ja siinä saa sitten pötkötellä kuumassa omassa altaassa :)

Sitten oli vuorossa Raglan.. Ja sauna!!


Seuraavana iltana tutustuttiin maorien kulttuuriin: 
Pojat teki hienon tanssin meille ;)
40 hengen siskonpeti temppelin lattialla 

Seuraavana päivänä käytiin puskakävelyllä luolilla:



Seuraavaksi siirryttiin maaseudun rauhaan, kuvan kaunis Lake Aniwhenua. Jos joku reissaa täällä päin niin tää paikka sai ystävällisyydellään, siisteydellään ja kauniudellaan täydet pisteet:

Sitten vuorossa Whakahoro, Uuden-Seelannin sisäisin paikka,,myös yksi meidän lemppareista:

Sitten reissattiinkin tulivuorta valtaamaan. N.20km ja 1886m korkeuteen hämmästelemään aktiivista tulivuorta. Marin tuli ihan muistot touko/syystaaperruksesta työporukan kanssa mieleen kun luistelee valuvaa hiekkaa pitkin alas tulivuorenrinteellä ja kaatuilee, touko/syystaaperruksen lisähaasteena oli enää se pimeys lisänä ;)